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MI TRABAJO
Mi construcción se inspira en los grandes autores italianos del diecisiete, Stradivari, Guarneri, Guadagnini, Bergonzi, etc. Estos dejaron un legado tanto en el plano estético como en el acústico muy difícil de superar y para mi son un referente. Aún así trato de aprovechar los conocimientos actuales tanto en acústica como en materiales; por eso experimento con sustancias para favorecer las cualidades acústicas de las maderas y resaltar su belleza. De esta forma intento conseguir una buena refracción de la luz en las tablas barnizadas, algo que tan espléndidamente consiguieron los viejos italianos. Esto supone una labor constante de investigación y es un gran aliciente. Cada instrumento es algo nuevo, y aunque pongo en él mi experiencia anterior, dejo espacio a la intuición del momento.
Dedico especial atención a la materia prima, las maderas. Su corte, estacionamiento y densidad son fundamentales y hacen posible la consecución de un buen instrumento de concierto. Dependiendo de las tablas que haya elegido para cada instrumento, busco el espesor adecuado tanto para la tapa como para el fondo según su afinación. Después establezco una relación entre sus respectivas frecuencias y posteriormente, de la caja armónica con el mango. Cuando hacemos sonar un instrumento todo él entra en vibración al mismo tiempo, y cada parte debe vibrar en “armonía” con las demás. Trabajo en este sentido, y una vez que todo está ensamblado, todavía raspo aquí y allá para acercar las frecuencias. De esta forma tendremos un instrumento fácil de tocar, expansivo y rico en armónicos, que es lo que todo músico busca en una sala de conciertos y la meta de todo luthier. Desde luego no es nada fácil de lograr pero es un gran reto y la parte de la construcción que más disfruto. Además en este sentido me siento un privilegiado. Como músico he pasado mi vida buscando la perfección en el sonido y la afinación, y para mi es algo natural identificar sonidos, así como buscar su calidad.
Por otra parte es fundamental un buen montaje del instrumento y merece la pena dedicarle el tiempo necesario. Podemos mejorar un instrumento mediocre con un buen montaje solo hasta cierto punto, pero un buen instrumento mal montado puede quedar dañado para siempre. Por ejemplo, un alma demasiado apretada buscando un buen ajuste, puede ocasionar la deformación de la tapa e incluso su deterioro interior. Sin embargo, un alma bien situada y ajustada, y un buen puente potencian las posibilidades de un instrumento. Hay que hacer varios puentes al mismo instrumento para comprender su importancia y lo que puede llegar a cambiar el sonido del mismo. El porqué es complicado, pero la realidad nos demuestra que siempre hay uno con el que suena mejor que con los demás. No en vano ese trocito de madera es el transmisor de la vibración de las cuerdas a la caja armónica. Por esta razón yo hago varios puentes, y de esta forma también el músico puede valorar el sonido que más le gusta.
Realmente la construcción de un instrumento es un trabajo arduo pero apasionante. La primera vez que lo haces sonar es un momento de incertidumbre pero también mágico, y si has hecho las cosas bien y el instrumento funciona, compensa todo el esfuerzo y el tiempo invertido.
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MY WORK
The construction of my instruments is inspired by the work of the great Italian school of violin makers of the seventeenth century, Stradivarius, Guarnerius, Guadagnini, Bergonzi, etc. These great makers left a lasting legacy aesthetically and accoustically practically impossible to surpass and for me are a source of reference. Even so, I try to make good use of modern day knowledge as far as accoustics and materials are concerned. For this reason I like to experiment with substances which tend to favour the accoustic qualities of the wood and to emphasize their beauty. In this way I try to achieve a good refraction of light in the table and back of the instrument once varnished, something that the old Italian masters attained with such splendour. This implies a constant effort of investigation and is a great incentive for me. Each instrument is something new, individual, and although I will use all my previous knowledge in their construction, I try to leave room for some intuitive flashes.
I like to give special attention to the raw material, the wood. The way it is cut, the storage and its density are of prime importance and are fundamental factors in attaining an excellent concert instrument.
According to the choice of wood for the front and back of the instrument, I look for the correct thickness of wood through its tuning. Then I establish a relationship between their respective frecuencies, and lastly, with the sound box and the neck. When an instrument vibrates, all parts sound together, and every part must vibrate in harmony with the rest. I work in this way, and once everything has been assembled I still may take off a bit of wood here and there to harmonize the frequencies to the maximum. Thus we will attain an instrument easy to play and rich in harmonics which is what every musician looks for in a concert hall setting and the aim of the artisan as well. Of course it is not so easy to accomplish but it is a great challenge and forms the part of instrument making that I most enjoy. I also feel priviledged in this respect. As a musician I’ve spent my entire life so far in the pursuit of perfection in terms of sound and tuning and so for me it is something purely natural to be able to identify sounds and to judge their quality.
In the other hand it is fundamentally important to attain a good instrument setup and is definitely worthwhile dedicating the necessary time to this purpose. A mediocre instrument can be bettered by a good setup only to a certain degree, but a good instrument badly setup can be damaged forever. For example, an over tightly adjusted soundpost can derive in the deformation of the front plate and can cause also internal damage and deterioration. However, a well adjusted and positioned soundpost, together with a good bridge will optimize the sound possibilities of the instrument. I think it is a good idea to try several bridges for each instrument in order to understand its importance and how each one can change the sound of the instrument. Finding the reason of this is somewhat complicated, but in practise we find that there is always one bridge which sounds better than the rest. We must not underestimate the importance of this little piece of wood in its role in tranmitting the vibrations of the strings to the sound box resonating chamber. For this reason I always make at least three bridges, and in this way the musician can value which sound he likes best.
In reality the construction of an instrument is an arduous business but at the same time a passionate one. The first time that you play an instrument is a magical moment but also an uncertain one. If you’ve done everything correctly and the instrument works well, then this is ample reward and compensation for all the time and effort put into it.